Lemmenlinna

5.12.2021 Lempäälässä

 Yhden illan itsetuntemusmatka

rakastavampiin ja rohkeampiin ihmissuhteisiin

Haluatko vapautua olemaan ihmissuhteissasi vielä aidommin se, kuka oikeasti olet?

Tai ravistella rakkautta rajoittavia luonneroolejasi (kuten takertuja, välttelijä, syyttelijä, uhri…)?

Lemmenlinna tarjoaa luottamuksellisen ja turvallisen ympäristön lähteä tutustumaan näihin teemoihin pilke silmäkulmassa roolihahmon kautta.

Tästä seikkailusta ei jää käteen monen päivän morkkista vaan uudenlaista rohkeutta ilmaista itseäsi läheisissä ihmissuhteissasi.

Tsekkaa video alta, niin tiedät kaiken tarpeellisen!

Mistä Lemmenlinna-luonneroolipelissä on kyse?

Siitä saadaan esimakua Lemmenlinnan emäntä Melinda Lovelan kutsusta:

”Tervetuloa Lemmenlinnan ihanaan deitti-iltaan!

Anna Lemmenlinnan vietellä sinut yhdeksi illaksi arjen tavoittamattomiin. Luvassa on kohtalokkaita kohtaamisia, kuumia katseita, kaivattua kosketusta kaikille sinkuille ja muille romantiikannälkäisille. Täällä on lupa juhlia ja nauttia!

Pääset tutustumaan uuteen ja jännittävään seuraan pirskahtelevien drinkkilasien äärellä. Luvassa on kaikkien rakastamaa pikadeittailua, ja illan kruunaa kuumasti sykkivä disco!

Sydämeni pakahtuu onnesta, kun saan taas kerran avata kartanoni ovet rakkaudelle. Tule rohkeasti ja ylläty ihanasti.”

Mikä on luonneroolipeli?

Luonneroolipeli on kehittämäni itsetuntemusta lisäävä versio liveroolipelistä (LARP, live action role playing game), jossa painotetaan oman luonteen ja käytösmallien tutkimista.

Niin larpeissa kuin luonneroolipelissäkin jokaisella osallistujalla on oma hahmo eli uusi rooli, johon eläydytään pelissä. Hahmolla on eri nimi, ammatti ja erilaisia luonteenpiirteitä kuin sinulla. Hahmot laaditaan ennen peliä ohjeistuksen mukaisesti. Kukin eläytyy omaan hahmoonsa puhumalla ja toimimalla tilassa muiden hahmojen kanssa. Hahmoon syventymisessä auttaa roolivaatteiden käyttö.

Hahmo ja pelin ympäristö – joka tässä tapauksessa on Lemmenlinnan treffi-ilta – antavat alkuasetelman pelille. Ennalta määrättyjä vuorosanoja tai kohtaloita ei ole. Peli, kuten elämä yleensäkin, tapahtuu improvisoidusti ja etenee hahmojen tavoitteita (esim. kumppanin löytäminen) kohti. Se mitä hahmoille tapahtuu, riippuu täysin pelaajista ja hahmojen välisestä vuorovaikutuksesta.

Tällä luonneroolipelillä ei ole varsinaisesti mitään yleisöä. Jokainen osallistuja on mukana näytelmässä omalla hahmollaan, joten ”yleisönä” toimivat käytännössä vain muiden hahmot.

Kun kaikki ovat eläytyneet omiin hahmoihinsa ja elävät samassa kuvitteellisessa todellisuudessa, voi parhaimmillaan syntyä kokemuksia, joissa pelaajat pääsevät irti omasta todellisesta persoonallisuudestaan pelin ajaksi. Sen tähden on äärimmäisen tärkeää, että pelin jälkeen kukin käsittelee omaa kokemustaan ja saamiaan oivalluksia. Tässä tapahtumassa se tehdään ohjatusti ensin itsenäisesti kirjoittamalla ja sitten ryhmässä jakamalla.

Ennen peliä kerrataan vielä tämä kaikki ja kerrotaan muutkin peliin ja sen käytäntöihin liittyvät yksityiskohdat.

Osallistumisvaatimuksena on se, että sinulta löytyy kokeilunhalua ja uteliaisuutta oppia itsestäsi lisää. Minkäänlaista näytelmä- tai roolipelitaustaa et tarvitse, vaikka ei siitä haittaakaan ole. 🙂

Fyysisen kontaktin rajat pelissä

Pelivaiheeseen voi kuulua fyysisen kontaktin ottamista muihin ihmisiin. Jos sellaista tapahtuu, se tehdään kunnioittavasti vaatteet päällä ja jokaisen omien mukavuusrajojen sisällä. Suutelua ja intiimialueiden koskettamista ei tapahdu kenenkään kohdalla. Muunlainen kunnioittava kosketus ja läheisyys on sallittua, jos se itsestä hyvältä tuntuu. Jos et halua fyysistä kontaktia, sekin on ok.

Pääpaino pelissä on ensisijaisesti omien asenteiden ja tunteiden tutkimisella.

Mitä teemoja Lemmenlinnassa voi tutkia?

Käytännössä mitä tahansa, mikä liittyy ihmissuhteisiin, tunneilmaisuun, kehonkuvaan tai seksuaalisuuteen liittyviin asenteisiin.

Saat valita itse hahmollesi sopivan luonneroolin, joka tuntuu sinusta houkuttelevalta. Se voi olla jotakin, missä haluat kehittyä tai jotakin mikä on ollut sinulta “kiellettyä”. Jotain, mikä innostaa, jännittää tai jopa hävettää.

Tässä joitain esimerkkejä:

Uusien ihmisten lähestyminen

Hahmosi voi olla vaikkapa pelimies tai -nainen, jonka tarkoituksena on käydä tutustumassa mahdollisimman moneen saman illan aikana. Tai elämänmittaiseen yksinäisyyteen totaalisesti kyllästynyt nörtti, joka on päättänyt panna tuulemaan. Tai ihan vain joku, joka uskaltaa avata keskustelun kiinnostavan ihmisen kanssa ensin.

Flirttailu

Jos flirttailu on tuntunut sinulle vieraalta tai kielletyltä, voit hahmosi kautta kokeilla millaista on katsoa kujeilevasti, hymyillä houkuttelevasti, puhua vihjailevasti ja millaisella kosketuksella kiinnostusta voi viestiä. Se saa olla överiä tai kömpelöä – hahmosi ei ole sinä ja hahmollesi kaikki on sallittua! Myös mokailu.

Tunteista puhuminen

“Tunnen tosi paljon vetoa sua kohtaan! Oon niin turhautunut seksielämääni! Kylläpä harmittaa saada sulta pakit!” Jos valitset tunteista puhumisen teemaksesi, hahmollasi on lupa olla niin radikaalin rehellinen tunne-elämästään kuin vain pelaajana kehtaat.

Avoin suhde

Minkälaisia tunteita avoimessa suhteessa eläminen aiheuttaa? Mustasukkaisuutta, syyllisyyttä, pelkoa, kateutta vaiko uudenlaista vapautuneisuutta, avoimuutta, syvempää yhteyttä? Miten ottaa kaikki osapuolet huomioon? Voit tutkia avointa suhdetta hahmosi kautta siten, että hahmosi kumppani(t) eivät ole paikalla. Voit myös pyytää jotakuta kanssapelaajaasi pelaamaan kumppaniasi ja voitte tahoillanne tutustua muihin ja välillä palata selvittelemään välejä keskenänne.

Läheisriippuvaisuus

Läheisriippuvaisen onnellisuus on täysin riippuvainen siitä, saako hän huomiota ja rakkautta toisilta. Hän usein sivuuttaa omat tarpeensa miellyttääkseen muita. Voit tutkailla tätä teemaa hahmosi kautta vetämällä hahmon läheisriippuvuuden ja takertumisen aivan tappiinsa. Tai valitsemalla hahmoksesi tyypin, joka on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä riippumatta siitä, torjutaanko häntä vai ei.

Rajat

Jos haluat oppia vetämään rajoja ja sanomaan EI silloin kun todella haluat, voit luoda itsellesi topakan hahmon jolta se luonnistuu lujalla lempeydellä tai ehkä vähän liiankin kärkkäästi.

Häpeä

Itseä hävettävien asioiden tutkimista suosittelen vain sellaisille pelaajille, jotka ovat jo tehneet itseensä tutustumisen kanssa töitä pitempään ja ovat tietoisia omasta häpeän tunteestaan. Tämän teeman kautta voi päästä nimittäin aika syviin vesiin. Esimerkiksi riittämättömyyden tunteen ja uhriutumisen juuret ovat häpeässä. Voit hahmosi kautta tunnustella myös sellaista, miltä tuntuu  paljastaa keskustelussa tai elehtien (esim. sensuellisti tanssiminen) asioita, joiden ilmaisu sinua muutoin hävettää.

Aikataulu ja käytännön asiat

Homma on jaettu siten, että luomme hahmot etukäteen webinaarissa. Pelipäivänä aloitamme lämmittelyharjoituksilla, PELAAMME ja lopuksi puramme kokemuksia. Näistä tarkemmin tietoa alla:

Hahmonluonti-webinaari ke 1.12. klo 19-21

Webinaarissa luomme hahmot peliin, tutustumme toisiimme ja Noora esittelee pelikonseptin tarkemmin. Tämä osuus on välttämätön peliin osallistumisen kannalta, joten katso tallenne ja luo hahmo sen ohjeiden mukaisesti, jos ajankohta ei sinulle sovi.

Suosittelen vahvasti osallistumaan webikseen livelähetyksen aikaan, koska:

  • Kun olet saanut tuntumaa muihin pelaajiin jo etukäteen, mahdollinen peliin liittyvä alkujännitys lievenee 🙂
  • Pystyt halutessasi luomaan hahmollesi kontakteja (esim. exä, ystävä, sisaruksia…)
  • Saat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi suoraan
  • Sinulle jää enemmän aikaa syventää hahmoa, prosessoida siihen liittyviä teemoja ja etsiä proppeja* ennen peliä

* Propit ovat hahmosi vaatteet, asusteet, meikit yms. Valitse jotain sellaista, mikä on itsellesi epätavallista. Tämäkin ohjeistetaan tarkemmin webiksessä.

Pelipäivä su 5.12.2021 klo 13-21

13.00 Saapuminen, kuulumiskierros ja lämmittelyharjoituksia
14.15 Valmistautuminen (proppaus, syömistä)
14.45 Alkubriiffi (pelin käytännöt, rajat ym.)

15.00 Peli alkaa
17.30 Peli päättyy

18.00 Loppubriiffi (itsereflektio, jakaminen)
19-21 Vapaata hengausta

Ajat saattavat hieman elää suunnitelmasta, joten suhtaudu aikatauluun joustavin mielin. 🙂

RUOKAILU tapahtuu siten, että ennen peliä on hyvä varata jotain omaa evästä, jos kokee tarvitsevansa. Pelin aikana ja sen jälkeen tarjolla on seisova pöytä, josta voi nälän yllättäessä käydä popsimassa. Ruoka tulee olemaan gluteenitonta ja kasvispainotteista, mahdollisesti myös juustoa ja kalaa.

PELIPAIKKA sijaitsee upeassa talossa Lempäälässä. Osallistujat saavat tarkemman osoitteen sähköpostitse.

KYYDIT sumplitaan ennen peliä yhteisessä Telegram-ryhmässä. (Jos et ole Telegramissa, ilmoita kyytitarpeistasi Nooralle.)

HUOM! Tapahtuma on päihteetön.

Toinen HUOM! Tulethan vain terveenä paikalle. (K-passeja ei kysellä.)

 

Hinta ja osallistujamäärä

Lemmenlinna-elämyksen tarjoushinta on 77€ (ilmo viim. su 28.11.) ja sen jälkeen 96€.

Kyseessä on ensimmäinen vedos Lemmenlinnasta (aiemmin peli on järkätty nimellä Lemmenlaiva), joten hinnat ovat alhaisemmat kuin ne jatkossa tulevat olemaan.

Hinta sisältää valmistelevan webinaarin sekä varsinaisen pelipäivän buffet-pöytineen.

Osallistujia mahtuu mukaan 20.

Lunasta paikkasi ostamalla pääsylippu täältä.

Mitä Lemmenlinna voi antaa sinulle?

  • Unohtumattoman upean elämyksen!
  • Hauskan tavan oppia itsestään ja omasta käyttäytymisestään ihmissuhteissa
  • Tutustut muihin samanhenkisiin ihaniin ihmisiin roolien takana
  • Syvempää itsetuntemusta ja kokemuksellista ymmärrystä valitsemasi teeman ympäriltä
  • Lisää rohkeutta ilmaista tunteitasi
  • Lisää luottamusta siihen, että voit tulla hyväksytyksi ihmissuhteissasi sellaisena kuin olet
  • Lisää rakkautta läheisiin suhteisiisi, kun voit olla vapautuneemmin oma itsesi

Kysymyksiä ja vastauksia

Olen parisuhteessa. Voinko osallistua?

Tähän elämykseen ovat tervetulleita kaikki todellisen elämän suhdestatuksesta riippumatta. Kannattaa kuitenkin keskustella osallistumisesta kumppanisi kanssa etukäteen. Ehkäpä innostutte lähtemään mukaan molemmat!

En ole ennen larpannut / impronnut / näytellyt ja tuntuu aika jännältä. Voinko silti tulla mukaan?

Tottakai, tervetuloa! Olen suunnitellut koko paketin siten, että näidenkin taiteenalojen ensimaistelijat pääsevät turvallisesti kyytiin. On itsestäsi kiinni, millaisen riman asetat itsellesi. Vinkki: ole armollinen. 😉 Hahmoon eläytyminen saa olla juuri niin syvää tai pinnallista kuin se onkin. Pelin aikana saa pitää taukoa tai tulla pyytämään pelinjohtajalta tukea, jos tarvitsee kasailla itseään.

Itseäni on auttanut tsiljoonasti ajatus siitä, että jos pelissä tapahtuu jokin moka, se on aina hahmo joka mokaa, en minä.

Mitä sitten jos peli triggeröi auki joitain syviä haavoja?

Se toki on mahdollista, muttei välttämättä kovin todennäköistä, jos laadit hahmon itseäsi kuunnellen. Hyvä mittari on se, että jos ajatus hahmon pelaamisesta vastustaa enemmän kuin innostaa, kannattaa vielä harkita uudemman kerran millaista luonnetta haluat tutkia.

Kun tulet mukaan, olet vastuussa itse itsestäsi ja omista rajoistasi. Puramme kokemuksen herättämiä tunteita heti pelin jälkeen, ja olen tuolloin tukenasi. Jos kaipaat myöhemmin pelin jälkeen tukea, voit purkaa tuntojasi minulle sähköpostitse. Jos tarve on isompi, voit varata minulta henkilökohtaisen ohjaustuokion.

Antautuisitko rakkaudelle?

Lemmenlinna houkutuksineen odottaa Sinua! Jos haluat olla piirun verran rohkeampi ja olla vapautuneemmin oma itsesi ihmissuhteissasi, älä enää jahkaile vaan klikauta nappia alta.

PS. Tästä pelistä saatu itseluottamusbuusti kantautuu myös makuukammarin puolelle. 😉